Today, when you read a story at the New Republic, or Medium, or any of a thousand other sites, it looks great; every story looks great. Even something as simple as a competition announcement comes with a full-page header and whiz-bang scrollkit graphics. The result is a cognitive disconnect: why is the website design telling me that this short blog post is incredibly important, when in reality it’s just a blockquote and a single line of snark? All too often, when I visit a site like Slate or Quartz, I feel let down when I read something short and snappy — something which I might well have enjoyed, if it just took up a small amount of space in an old-fashioned reverse-chronological blog. The design raises my expectations, even as the writers are still expected to throw out a large number of quick takes on various subjects.
Against beautiful journalism, Felix Salmon
* * *
Неожиданная проблема — оказалось, что мы говорим не только важные вещи, но и мелкие, несущественные, приятные, любопытные, заслуживающие тридцать секунд или минуту, но не больше. Подавать их с той же помпой и акцентом нет резона, иначе исчезает плавный градиент приоритетов.
ВСЁ СТАНОВИТСЯ МНОГОЗНАЧИТЕЛЬНЫМ И ВАЖНЫМ, словно мы пишем только заглавными буквами, а говорим — серьёзными, проникновенными и искренними интонациями закадровых дикторов с НТВ и Первого канала, даже когда речь идёт о пролитом кофе или поломанном ногте.
В видеорекламе похожее происходит со звуковой дорожкой, которая усиливается и называется «подслащенным», sweetened-звуком. Благодаря этому даже тихие звуки рекламного блока громче, чем средний уровень звука обычной передачи. Задача та же — чтобы не пропустили, не проходили мимо. Реклама — это же самое важное.